Actueel

Schoolkeuzes die het verschil maken

Een school kiezen lijkt vaak een praktische beslissing: locatie, sfeer, niveau. Voor hoogbegaafde leerlingen speelt er echter meer mee. De plek waar zij hun dagen doorbrengen kan bepalend zijn voor hun motivatie, hun zelfvertrouwen en

Wat te doen bij een verkeerde instroom

Soms belandt een hoogbegaafde leerling in een klas of niveau dat niet goed aansluit. Dat kan gebeuren door onderschatting, onduidelijkheid in de overgang van basisschool naar middelbare school of simpelweg omdat het systeem niet altijd

Wanneer aanpassen vastlopen wordt

Veel hoogbegaafde jongeren beginnen hun schooltijd met de strategie om zich aan te passen. Ze volgen het tempo van de groep, houden hun vragen voor zich en doen hun best om niet te veel op

Waarom herhaling averechts werkt

Herhalen wordt in het onderwijs vaak ingezet om kennis te verstevigen. Voor de meeste leerlingen is dat nuttig en helpt het om zekerder te worden in wat ze leren, maar voor hoogbegaafde jongeren werkt die

Onzichtbare talenten in de klas

In elke klas zitten leerlingen die meer in huis hebben dan wat zichtbaar wordt in cijfers of gedrag. Bij hoogbegaafde jongeren gebeurt het vaak dat hun echte capaciteiten onder de radar blijven. Ze passen zich

Als leren sneller gaat dan de lesstof

Sommige leerlingen pakken nieuwe kennis razendsnel op. Waar klasgenoten nog oefenen of herhalen, hebben zij het al begrepen en zijn ze eigenlijk klaar voor de volgende stap. Voor hoogbegaafde jongeren is dat geen uitzondering, maar

Wanneer slim zijn tegen je werkt

Slim zijn wordt vaak gezien als een groot voordeel, maar voor hoogbegaafde jongeren kan het ook een keerzijde hebben. Wat voor anderen vanzelfsprekend lijkt, is voor hen soms een bron van frustratie of onbegrip. Wanneer

De grootste valkuilen bij de begeleiding

Hoogbegaafde jongeren begeleiden vraagt om meer dan standaardoplossingen of algemene adviezen. In de praktijk blijkt dat veel maatregelen, hoe goed bedoeld ook, hun doel missen omdat ze niet aansluiten bij wat deze jongeren werkelijk nodig

Wat is hoogbegaafdheid echt?

Hoogbegaafdheid wordt vaak teruggebracht tot een cijfer: een IQ boven de 130. Toch doet die simpele definitie geen recht aan de werkelijkheid van jongeren die hiermee te maken hebben. Hoogbegaafdheid is geen optelsom van testresultaten,

Waarom een hoogbegaafde leerling niet altijd hoge cijfers haalt

Veel mensen denken dat een hoogbegaafde leerling automatisch hoge cijfers haalt. Het lijkt logisch: een hoog IQ zou moeten leiden tot goede schoolprestaties. Toch gaat dat beeld vaak niet op. In de praktijk komt het