Herhalen wordt in het onderwijs vaak ingezet om kennis te verstevigen. Voor de meeste leerlingen is dat nuttig en helpt het om zekerder te worden in wat ze leren, maar voor hoogbegaafde jongeren werkt die aanpak vaak juist tegen hen. Wat bedoeld is om te ondersteunen, voelt voor hen als tijdverspilling en haalt de energie uit het leren. In plaats van vooruitgang ontstaat stilstand en soms zelfs achteruitgang.
Sneller leren, minder behoefte aan herhaling
Hoogbegaafde leerlingen begrijpen de stof vaak in één keer. Waar anderen baat hebben bij extra oefening, zijn zij al klaar om een volgende stap te zetten. Nog eens hetzelfde moeten doen leidt niet tot verdieping, maar tot verveling.
Het risico van motivatieverlies
Als herhaling structureel onderdeel van het onderwijs blijft, kan de motivatie snel afbrokkelen. Jongeren ervaren school dan niet langer als een plek van groei, maar als een systeem dat hen afremt. Dat vergroot de kans op onderpresteren of zelfs uitval.
Een andere aanpak werkt beter
In plaats van meer van hetzelfde, hebben hoogbegaafde leerlingen juist behoefte aan compacten of versnellen. Door de overbodige herhaling weg te laten en ruimte te maken voor nieuwe uitdagingen, blijft leren betekenisvol.
Energie terug door maatwerk
Wanneer jongeren wel de kans krijgen om vooruit te gaan, zie je vaak direct verschil. Ze worden actiever, nieuwsgieriger en laten meer van hun capaciteiten zien. Niet omdat ze veranderd zijn, maar omdat het onderwijs eindelijk weer aansluit.