Als leren sneller gaat dan de lesstof

Sommige leerlingen pakken nieuwe kennis razendsnel op. Waar klasgenoten nog oefenen of herhalen, hebben zij het al begrepen en zijn ze eigenlijk klaar voor de volgende stap. Voor hoogbegaafde jongeren is dat geen uitzondering, maar vaak de dagelijkse realiteit. Het verschil in tempo klinkt onschuldig, maar kan grote gevolgen hebben: van verveling en motivatieverlies tot het gevoel dat school niet meer relevant is.

Het tempo van de klas
In het onderwijs is het tempo vaak afgestemd op de gemiddelde leerling. Dat betekent dat wie sneller denkt of leert, voortdurend moet wachten. Wat voor de een nuttige oefening is, voelt voor de ander als tijdverspilling.

Verveling en uitval
Wanneer de lesstof geen nieuwe prikkels biedt, verdwijnt de motivatie. Leerlingen die meer aankunnen, haken af of zoeken hun uitdaging buiten school. Soms uit zich dat in onderpresteren, soms zelfs in regelrecht schoolverlaten.

Het belang van aansluiten
Als leren sneller gaat dan de lesstof, vraagt dat om flexibiliteit van school en omgeving. Versnellen, compacten of ruimte voor eigen projecten kan voorkomen dat jongeren afhaken. Het gaat er niet om méér werk te geven, maar om het juiste werk.

Leren als motor voor ontwikkeling
Wanneer een leerling weer de kans krijgt om in een passend tempo te leren, komt energie vaak snel terug. Dan wordt zichtbaar dat hun potentieel niet verdwenen was, maar slechts op de rem stond.