Hoogbegaafde jongeren begeleiden vraagt om meer dan standaardoplossingen of algemene adviezen. In de praktijk blijkt dat veel maatregelen, hoe goed bedoeld ook, hun doel missen omdat ze niet aansluiten bij wat deze jongeren werkelijk nodig hebben. Het risico is groot dat ze hierdoor vastlopen of juist verder van zichzelf verwijderd raken. Wie echt wil ondersteunen, moet weten waar de grootste valkuilen liggen en vooral hoe die te vermijden.
Standaardmaatregelen missen vaak hun doel
Extra werk geven. Een klas overslaan. Of juist ‘gewoon even normaal doen’. Veel interventies worden ingevoerd zonder echt naar het individu te kijken. Terwijl hoogbegaafde jongeren juist vragen om maatwerk, afgestemd op wie ze zijn, niet alleen op wat ze kunnen.
Prestaties worden overschat, worstelingen onderschat
Omdat een leerling ooit hoge cijfers haalde of ‘slim overkomt’, wordt vaak gedacht dat het wel goed zit. Maar mentale druk, perfectionisme of gebrek aan aansluiting kunnen ondertussen enorm zijn. Goed presteren betekent niet automatisch goed in je vel zitten.
De emotionele kant wordt te vaak vergeten
Hoogbegaafdheid raakt niet alleen het hoofd, maar ook het hart. Veel jongeren worstelen met rechtvaardigheidsgevoel, overprikkeling of het gevoel nergens echt bij te horen. Als begeleiding zich alleen richt op cijfers of tempo, raken ze juist meer verwijderd van zichzelf.
Verkeerd begrip leidt tot verkeerde ondersteuning
Zonder kennis van hoogbegaafdheid ontstaat snel misinterpretatie. Wat lijkt op luiheid kan een gemiste prikkel zijn. Wat lijkt op weerstand, een roep om autonomie. Zonder dit onderscheid te maken, schieten maatregelen hun doel voorbij.